Followers

Wednesday, January 20, 2010

Sejarah Putrajaya Serta Asal Usul Putrajaya

Mungkin ada diantara kita tidak tahu akan sejarah Putrajaya yang kini dimana kebanyakannya telah pun menjadi sebuah bandar pentadbiran kerajaan wilayah.Aku ader datuk saudara(kini arwah),orang kampung Jendram Hilir iaitu kawasan perkampungan sebelah Putrajaya WP.Atuk aku citer masa itu aku umur 8 tahun (1986)tapi aku masih ingt lg sampai skrg citer itu.Katanya dulu Putrajaya tu kawasan bernama kampung Prang Besar,dalam kampung daerah Prang Besar tua der lah 1 lagi kawasan kampung yang aku pun dah tak pasti namanya.Menurutnya nama Prang Besar dulu adalah merupakan nama sempena seorang ketua kampung (orang asli)yang sanggup berperang dengan orang cina bintang tiga yang nak rampas tanah orang asli disitu sebab nak buat kem.Tentra bintang tiga tu buatlah huru hara termasuk membunuh.Tetapi tok batin org asli ni pandai.Dia ader ilmu harimau tanah hitam!!!maka senang lah tentera bintang tiga di tumpaskan.Tok batin itu berjaya mengusir tentera bintang tiga itu dari kampungnya.Hanya berperang dengan bersenjatakan parang serta beberapa orang yang turut aada ilmu itu.Sejak itu wujud lah kampung,estet prang besar sempena nama tok batin ini.Arwah atuk tu citer pada tahun 1962,Felcra telah membuka ladang getah untuk tujuan komersial daerang Prang Besar itu.Sejak itu wujudlah jalan raya,sekolah,balai polis lama daerah Prang Besar serta kinik kerajaan di Selekoh Kampung Prang Besar.Maka dari pada pembukaan ladang atau estet penduduk juga bertambah.Kalau korang perasan if lalu kat flat Putra damai Presint 11,korang akan perasan ada saki baki jalan lama kat bawah tu.Sekarang yang lalu jalan tu hanyalah lori shell gas.Dari dengkil pun korang akan perasan dekat jirat cina itu ader jalan potong..tu la jalan lama Prang Besar-Puchong-Pulau Meranti.

Di pendekkan cerita,pada tahun 1995 aku masih lagi kerap ke kampung atuk kat Jendram Hilir.Masa itu kawasan Prang Besar dah tutup.Kampung2 dah kene pindah termasuk kampung Air Terentang (Cyberjaya).Aku tengok pokok getah n sawit tuh dah kene tarah separuh kawasan.Masa tu kawasan jalan lama Prang Besar ke Puchong belum tutup lagik sbb hiway putrajaya tu tak siap lagik.Aku tgk bnyk bukit kene tarah.Balai polis dengan pejbt pos mini tu pun dah roboh.Macam padang jarak jadinya daripada kawasan yang hijau,sejuk,nyaman.Aku ingt lagi waktu dulu2 lalu kat Prang Besar aku mesti terjumpa kucing hutan,monyet,orang asli jual madu dan macam2 lagi.Bila malam lalu kat jalan lama tu gelap aja takut..Lampu pun takder.Abg saudara aku yang masa tu umur 27 tahun turut kerja dengan kontraktor tebang pokok getah serta sawit kat Prang Besar ader sekali tu bawak balik berguni2 ubi kayu serta buah2an mcm asam paya.Then dusun/kebun orang Jendram pun kerjaan dah amik sbb bangunkan Putrajaya.That y lah orang kampung Jendram umah dorang besar2 n lawa2 skrg..hehehe

Tentang misterinya Prang Besar ni,arwah atuk sdra tu ader gak g tau aku bahawa ader 1 tempat yang berbukit kawasan perkuburan orang asli tak silap presint 4 kot.Ader jugak kontraktor yang nak rata tanah serta bukit kecil tidak lepas.Kalau nak tau kubur orang asli ni payah nak bersihkan sbb mistik kuat..Kalau skrg pergi presint 4 boleh lah tgk bukit serta batu yang seakan2 harimau hitam.Pada sapa yang tau lahkan tentang presint 4 tu..hahaha.Tapi aku takkan lupa suatu ketika dahulu aku pernah ke daerah Prang Besar serta sempat merasai suasana harmoni masyarakat pekan serta kampung di situ waktu dahulu...Alangkah nostalgianya Prang Besar bagi aku......

No comments:

Post a Comment